Friese media kunnen alleen maar knippen en plakken

Ere wie ere toekomt. Ooit ging het zo in de Friese Media. Had de Leeuwarder Courant een primeur? Dan werd dat er tijdens een bericht op Omrop Fryslân (radio) ook keurig bij gezegd. Ook de Leeuwarder Courant was ooit zo’n keurige krant. Er werden geen persberichten gekopieerd en had een lokale krant of lokale omroep eens een leuk artikeltje, dan werd er ook aan bronvermelding gedaan. Net zoals alle stukjes die door het ANP werden geleverd (en dat waren er nogal wat), keurig van het ANP-stempel werden voorzien.

Maar toen, kwam internet en daar snappen de traditionele media nog steeds geen zak van. Het was natuurlijk ook wel lastig. Bij de (Leeuwarder, Dokkumer, Harlinger, [vul zelf maar in]) krant, is men natuurlijk bezig met het maken van een krant. Niet met het nieuws. Er moet een krant gemaakt worden. Hoe dikker die is, des te meer adverteerders er in kunnen. Tientallen stagiaires, bureauredacteuren, maar zelfs gerenommeerde journalisten knippen en plakken tegenwoordig hun berichten van diverse internetsites. Zeg je er gewoon niet bij dat het van WâldNet komt. Immers: WâldNet zorgt er voor dat er steeds minder mensen een krant kopen!

Jarenlang had de grote Leeuwarder Courant alleen wat concurrentie van het Friesch Dagblad. Die krant bedreef en bedrijft zulke keurige journalistiek, dat kon nooit tegen de marketingmachine van de NDC Mediagroep op. Wat een gemak! Totdat WâldNet ineens het nieuws gratis weggaf.

En nu? Nu kunnen de grote Friese Media alleen nog maar kopiëren. Lokale omroepen als RTV NOF (30.000 euro gemeentelijke subsidie) moeten natuurlijk het ‘nieuws’ op goedkope wijze kunnen brengen. Bronvermelding? Kunnen ze niet eens spellen! Omrop Fryslân (€ 10 miljoen subsidie) heeft nog nooit een link naar de bron van een artikel geplaatst. Overigens trappen ze wel genadeloos in de marketingmachine van ABD of Dokkumer Vlaggen Centrale. Waar andere adverteerders diep in de buidel moeten tasten om op de Omroep te komen, worden commerciële berichten van deze bedrijven gewoon geplakt en gekopieerd.

U gelooft het niet? We deden een snelle scan en kwamen op één dag alleen al tot dit knip en plak-gedrag. In alle gevallen was er een duidelijke bron, maar vermelden? Ho maar! Gewoon net doen of je groter bent en publiceren die handel. Geen haan die daar naar kraait….